Doha 2015 Newsletter - Incredible legacy: Power of sport

The inspirational power of sport (Arabic version below)

© •

The IPC Athletics World Championships provide an important opportunity to promote the benefits of sport amongst people with impairments. The world’s best para-athletes have used sport to defy limitations, challenge the impossible and show what can be achieved through hard-work, determination and a positive attitude.

There is a wealth of evidence to show that sports participation can improve the health, well-being and quality of life of any person with a disability. Sport is an incredibly powerful tool for improving confidence, self-esteem, self-discipline, as well as providing new goals and a new focus.

Speaking in her My Incredible Story film, 11-time Italian National Champion and former European record-holder, Giusy Versace said:

“Sport gives back so much. When I’m running I don’t feel disabled, I feel happy. I feel like I can hold the whole world in my hands.”

The Doha 2015 Organising Committee hope that the incredible achievements of the world’s best athletes competing in Doha will inspire people with an impairment to see what can be achieved and empower them to participate in sport, leaving a profound legacy from the World Championships.

The Organising Committee last week hosted a workshop for centres across Qatar to provide information about the World Championships that could be shared with their memberships and provide assistance with attendance at the World Championships. It is hoped that as many people as possible from Qatar and across the Middle East will be inspired and engaged through Doha 2015, significantly increasing sports participation levels and creating future sporting heroes.

____

الدور الإيجابي للرياضة

تُوفر بطولة العالم لألعاب القوى لذوي الإعاقة فرصةً كبيرةً لتعزيزِ مكانة الرياضة والتنويه على فوائدها لدى الأشخاص ذوي الإعاقة. فقد كانت الرياضة ولا تزال خيرَ معين لأبطال ألعاب القوى في العالم، ومكنتهم من تخطي القيود، وتحدي المستحيل، وإثبات أن تحقيق الأهداف والأحلام ممكن من خلال العمل الجاد وقوة الإرادة واتخاذ المواقف الإيجابية.

هناك الكثير من الأدلة التي تُثبت بما لا يدع مجالاً للشك بأن المشاركة الرياضية يمكن أن تحسِّن من صحة الأشخاص ذوي الإعاقة، وتزيد من رفاهيتهم وجودة حياتهم. فالرياضة تعد أداة قوية بشكل لا يصدَّق لتحسين الثقة واحترام النفس، والانضباط الذاتي، بالإضافة إلى إسهامها في وضعِ أهدافٍ ومجالات تركيز جديدة.

وفي هذا السياق، قالت العدّاءة الإيطالية جيسي فيرساتشي، التي فازت بلقب بطل إيطاليا 11 مرة وحملت الرقم القياسي على المستوى الأوروبي في رياضة العَدْو، في حديثها ضمن سلسلة أفلام "قصتي التي لا تصدَّق":

"تُعطي الرياضة لصاحبها أكثر بكثير مما يعطيها. وعندما أمارس رياضة الجري لا أشعر بأني من ذوي الإعاقة، بل تمتلكني سعادة كبيرة وأشعر بأن العالم كله بين يديّ".

تأملُ اللجنة المنظمة لبطولة الدوحة 2015 أن تُسهم الإنجازات التي لا تصدَّق لأفضل رياضيي ألعاب القوى على مستوى العالم في إلهام الأشخاص ذوي الإعاقة، وتشجيعهم على المشاركة الرياضية وتحقيق أحلامهم، الأمر الذي يترك أثراً إيجابياً ومثمراً لبطولة العالم المنعقدة في العاصمة الدوحة.

هذا وقد استضافت اللجنة المنظمة الأسبوع الماضي، ورشة عمل لمراكز الإعاقة في دولة قطر، لتقديم معلومات تفصيلية عن بطولة العالم لتقاسمها مع أعضائها وتقديم المساعدة للمشاركين في بطولة العالم. ونأمل أن تكون بطولة الدوحة 2015 مصدر إلهام لدى العديد من الأشخاص ذوي الإعاقة من دولة قطر ومنطقة الشرق الأوسط، ويتوقع أن يُسهم ذلك إسهاماً كبيراً في زيادة مستويات المشاركة الرياضية، وإفساح الطريق أمام الأبطال الرياضيين لتحقيق أحلامهم في المستقبل.